Franczyza, czyli sprawdzony pomysł na biznes
Założenie własnego biznesu to marzenie wielu osób. Możliwość decydowania o najważniejszych aspektach prowadzonej działalności, swoboda i szansa pracy na własny rachunek przyciąga coraz większe grono biznesmenów. To, co wydaje się kluczowe szczególnie na początkowym etapie tworzenia własnej firmy, to pomysł na biznes. Powinien spełniać rozmaite wymogi, być stosunkowo unikalny i wyróżniając się wśród konkurencji, pozwolić firmie przebić się na rynku. Nie każdy wpada na taki pomysł, nie każdy też wie w jaki sposób go zrealizować. Rozsądnym wyjściem okazuje się wówczas skorzystanie z gotowej koncepcji biznesu, czyli z franczyzy Warto również sprawdzić katalog franczyz, by dowiedzieć się, w jakich sieciach możemy uczestniczyć.
Na czym to polega?
Wykorzystanie cudzego pomysłu na biznes jest ciekawym rozwiązaniem, które pociąga za sobą wiele korzyści. Wiąże się przy tym również z pewnymi obostrzeniami. Umowę franczyzy podpisuje franczyzodawca, który w zamian za określone w umowie opłaty, przekazuje prawa do korzystania ze swojego pomysłu, doświadczenia, sprawdzonych rozwiązań i wyrobionej marki. Franczyzobiorca będzie zatem wypłacał określoną w umowie kwotę, na którą składa się jednorazowa opłata wstępna, stała opłata licencyjna i procent od zysków. Franczyzodawca zapewnia także sprawdzone procedury działania, które biznesmen korzystający z franczyzy zobowiązuje się przestrzegać. Prowadzone są również specjalne szkolenia zarówno dla franczyzobiorcy, jak i dla jego pracowników. Decydując się na franczyzę musimy również liczyć się z tym, że franczyzodawca zażąda zapewnienia mu uprawnień, pozwalających na przeprowadzanie kontroli. Niektórzy nie są zwolennikami przyznawania takich uprawnień, warto jednak pamiętać, że dzięki temu franczyzodawca może lepiej zarządzać marką i dbać o wizerunek każdego punktu, co przełoży się ostatecznie na wpływy również w naszej firmie.
Rodzaje franczyzy
Franczyza jako rodzaj biznesu rozwija się już od wielu lat na całym świecie. Niektóre rozwiązania zostają ulepszone na bazie doświadczenia największych franczyzodawców, inne wypracowują sami franczyzobiorcy. Obecnie można wyróżnić kilka rodzajów franczyzy.
- klasyczna, czyli bezpośrednia franczyza, w której zarówno pomoc i wsparcie biznesowe, jak i kontrola działalności stanowi zadanie franczyzodawcy
- pośrednia, polegająca na tym, że to jeden z najbardziej doświadczonych franczyzobiorców wspiera i kontroluje kolejne punkty franczyzowe
- wielokrotna, której podstawą jest większa swoboda franczyzobiorców - mogą wówczas na uzgodnionym terenie otwierać większą liczbę punktów
- masterfranczyza, polegająca na przyznaniu franczyzobiorcy wyłączności na uzgodnionym obszarze (zwykle wiąże się to ze znacznie wyższymi opłatami)
Możliwości korzystania z franczyzy jest wiele. Warto pamiętać, że najwięksi, najbardziej znaczący na rynku franczyzodawcy oferują zwykle konkretny, ściśle ustalony wzór współpracy franczyzowej. Jednak mniejsze firmy, z których oferty franczyzy można skorzystać są zwykle bardziej otwarte na rozmaite negocjacje.
Franczyza to interesujące połączenie możliwości prowadzenia własnego biznesu z pewną stabilizacją i poczuciem bezpieczeństwa. Otwierając własny biznes musimy liczyć się z wieloma aspektami, które ciężko na początku działalności przewidzieć, a rozwiązania wielu problemów wymagać będą czasu i nabycia odpowiedniego doświadczenia. Korzystając z oferty franczyzowej zyskujemy gotowe wzorce biznesowe, z których możemy czerpać, ciesząc się jednocześnie prowadzeniem własnej działalności. Franczyza nie zawsze też stanowi cel sam w sobie. Niektórzy biznesmeni nabywając doświadczenia w prowadzeniu punktu franczyzowego, po pewnym czasie decydują się na kolejne wyzwania i zakładają biznesy, które same mogą stać się firmą z szerokim gronem franczyzobiorców.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski