UM Kalisz: Udana premiera aplikacji Śladami Fibigerów

3 min czytania

Ponad 200 uczestników wzięło udział w premierze gry terenowej Śladami Fibigerów, opartej na telefonicznej aplikacji. Przygotowała ją Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka z okazji Roku Fibigerów, w ramach programu Partnerstwo dla książki”.

Bazą gry jest wspomnieniowa książka Elwiry Fibiger Dusza zaklęta w fortepianie”, ale bohaterem scenariusza jest nastolatek ze słuchawkami na uszach, którego dźwięki fortepianu skłaniają do poszukiwań odpowiedzi na kolejne pytania. Aby zagrać, wystarczy ściągnąć darmową aplikację ActionTrack i zeskanować kod QR gry.
W piątek, 17 września, w samo południe odbyła się premiera Śladami Fibigerów”, w formie gry terenowej. Do udziału w grze zaproszenie przyjęło kilkanaście kaliskich szkół. Uczniowie podstawówek, liceów, techników i szkół zawodowych, podzieleni na grupy, zgromadzili się w punkcie startowym, przy ulicy Łaziennej 6, gdzie usytuowany jest budynek dyrekcji i administracji Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka, a także Centrum Kultury i Sztuki. Stamtąd uczestnicy gry ze smartfonami w dłoniach, podążając za sygnałem GPS, śledząc elektroniczną mapę mi odpowiadając na kolejne pytania wyruszyli w pięciokilometrowy spacer ulicami Śródmieścia, choć w przypadku rozgrywki premierowej należałoby mówić raczej o dynamicznym biegu i niecierpliwym gromadzeniu kolejnych punktów. Poprzez zabawę młodzież poznawała historię kaliskiej fabryki fortepianów i pianin, wielopokoleniowej rodziny jej właścicieli oraz związanych z nimi miejsc i wydarzeń. Czytając fragmenty książki Dusza zaklęta w fortepianie”, która zawiera wspomnienia, przeżycia i refleksje Elwiry Fibiger oraz natrafiając na różne inne materiały, takie jak: listy, zapiski, krótkie informacje, fotografie, a także plakaty zawierające kody QR, pod którymi kryły się treści audio i wideo, gracze wczuwali się w barwne dzieje jednej z najsłynniejszych kaliskich rodzin.
Premierowa rozgrywka była bardzo emocjonująca, a na mecie w parku stawiło się kilkadziesiąt grup z imponującymi wynikami. Najlepsi okazali się Ksawery Plota i Jakub Sobociński z Technikum im. św. Józefa. Pozycję drugą zajęły Ewa Szmajdzińska, Dagmara Sławińska, Natalia Sobczak i Anna Wawrzyniak z IV LO im. Ignacego Jana Paderewskiego, a trzecią - Kacper Pawłowski, Adam Szukalski i Nikodem Wolf, również z technikum przy ulicy Złotej. W pierwszej dwudziestce znalazło się jeszcze kilka zespołów z IV LO, Zespołu Szkół Techniczno-Elektronicznych w Kaliszu, Technikum Budowy Fortepianów oraz Zespołu Szkół Zawodowych im. Zesłańców Sybiru. Wśród laureatów byli także uczniowie III LO, Szkoły Podstawowa nr 16 oraz Zakładu Doskonalenia Zawodowego Centrum Kształcenia.
Do uczniów trafiły zestawy nagród, m.in. gadżety Roku Fibigerów i wejściówki na multimedialną ekspozycję w ratuszu, ufundowane przez Urząd Miasta Kalisza, książki od Elwiry Fibiger, zaproszenia i bilety od Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego oraz kina Centrum Kultury i Sztuki, sesje fotograficzne u Ewy Lamond, wejściówki do Aquaparku oraz vouchery od Restauracji Anabell, Pizzerii DaGrasso, lodziarni Poziomka i Łącznika Kulinarnego. Kilkadziesiąt egzemplarzy Muzycznego Kalisza” ufundował również organizator, czyli Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka w Kaliszu. Komoda Club Residence, gdzie odbyło się podsumowanie premierowej rozgrywki, było sponsorem wizyty Elwiry Fibiger w naszym mieście. Autorka Duszy zaklętej w fortepianie” wręczyła nagrody laureatom gry wraz z Grzegorzem Kulawinkiem, wiceprezydentem Kalisza oraz Grażyną Dziedziak, naczelnik Wydziału Kultury i Sztuki, Sportu i Turystyki.
Śladami Fibigerów. Mobilna gra miejska” dofinansowana została ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury (w ramach programu Partnerstwo dla książki”, koordynowanego przez Instytut Książki) oraz Urzędu Miasta Kalisza. Miejską Bibliotekę Publiczną w Kaliszu w przygotowaniu gry wsparła wrocławska firma Good Books, a autorem kilkunastu plakatów, które uczestnicy spotykali na trasie, był kaliski grafik Tomasz Wolff. Głównymi koordynatorami projektu byli Robert Kuciński, dyrektor Biblioteki oraz Monika Sobczak-Waliś, kierownik Działu Zbiorów Specjalnych, ale w przygotowanie i realizację premiery gry zaangażowany był niemal cały zespół asnykowskiej książnicy.

Urząd Miasta Kalisza, kalisz.pl/dla-mieszkanca/aktualnosci/udana-premiera-aplikacji-sladami-fibigerow,42404

Autor: krystian