UM Kalisz: Działania Miasta na rzecz Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kaliszu
Dzięki dofinansowaniu z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych pasażerowie kaliskiego przewoźnika miejskiej spółki PKS korzystają z 13 nowych połączeń autobusowych. Środki na ten cel otrzymał Powiat Kaliski dzięki powierzeniu przez Miasto Kalisz kompetencji organizatora transportu.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kaliszu Sp. z o.o. stanowi własność Miasta Kalisza. Realizuje publiczny transport zbiorowy na terenie Kalisza oraz okolicznych gmin.
Spółka od wielu lat mierzy się z trudną sytuacją ekonomiczno-finansową. Funkcjonowała dzięki podejmowanym działaniom restrukturyzacyjnym oraz wsparciu ze strony Miasta Kalisza. Stopniowo jednak ograniczała zakres swojej działalności w najbardziej nierentownych obszarach. W podobnej sytuacji znajdowały się inne tego rodzaju przedsiębiorstwa w Polsce, z których wiele upadło, bądź zostało zlikwidowanych (np. PKS w Ostrowie Wielkopolskim; PKS w Poznaniu przekazany przez Miasto Poznań związkowi powiatowo-gminnemu).
W latach 2020-2021 przedsiębiorstwa komunikacyjne zostały w sposób szczególny dotknięte skutkami ograniczeń i restrykcji związanymi z pandemią COVID-19. Również trudna już sytuacja PKS uległa bardzo poważnemu pogorszeniu. W roku 2021 prowadzone były analizy dotyczące sytuacji spółki i możliwości jej poprawy. Wykazały one, że wyczerpane zostały wewnętrzne środki naprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej (restrukturyzacja majątkowa, zatrudnienie, płace), a spółka nie ma możliwości funkcjonowania bez znacznego wsparcia finansowego ze strony Miasta.
W 2019 roku powstał Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, który umożliwił uzyskanie dofinansowania na przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. O środki te mogą ubiegać się wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego, które realizują przewozy na swoim terenie. Miasto
Kalisz nie mogło ubiegać się o dofinansowanie, ponieważ zgodnie z obowiązującym prawem organizowane przez Miasto przewozy stanowią komunikację miejską”, a ta jest wyłączona z możliwości uzyskania dopłat z FRPA.
Miasto
Kalisz zapewnia komunikację miejską za pośrednictwem spółki KLA. Z kolej PKS w większości zajmuje się transportem na terenie ościennych gmin.
Z uwagi na fakt, że spółka realizuje swoje zadania na terenie powiatu kaliskiego, podjęte zostały rozmowy ze starostą kaliskim oraz z poszczególnymi gminami z obszaru powiatu kaliskiego, zmierzające do wspólnej organizacji transportu zbiorowego na terenie powiatu kaliskiego.
Mając na względzie trudną kondycję finansową spółki PKS, a jednocześnie możliwości pozyskania dofinansowania, w sierpniu ubiegłego roku prezydent Krystian Kinastowski przedstawił Radzie Miasta Kalisza uchwałę, na mocy której organizację publicznego transportu zbiorowego w powiatowych przewozach pasażerskich powierzono Powiatowi Kaliskiemu.
- Bez tej uchwały przyszłość miejskiej spółki PKS stała pod znakiem zapytania. Przekazanie roli organizatora publicznego transportu na terenie gmin, które zawarły w tym zakresie porozumienie, Powiatowi Kaliskiemu jednostce skupiającej kilkanaście gmin umożliwiło pozyskanie dofinansowania z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych podkreśla Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza. Cieszę się, że udało się to, co wcześniej wydawało się niewykonalne. Dziękuję Staroście Kaliskiemu oraz włodarzom gmin, którzy przyjęli argumenty Miasta i przyłączyli się do tej inicjatywy.
Podjęta przez Radę Miasta Kalisza uchwała umożliwiła ubieganie się o dofinansowanie z funduszu w ramach naboru ogłoszonego w grudniu ubiegłego roku, dzięki czemu Powiat Kaliski otrzymał 2.152.455 zł, które przeznaczone będą na dofinansowanie przewozów realizowanych przez miejską spółkę PKS. Pasażerowie kaliskiego przewoźnika mogą od 1 stycznia br. korzystać z 11 nowych linii, uruchomionych w tym roku oraz 2 linii, na które umowa została podpisana w 2020 roku, a w tym roku jest kontynuowana.
Urząd Miasta Kalisza, kalisz.pl/dla-mieszkanca/aktualnosci/dzialania-miasta-na-rzecz-przedsiebiorstwa-komunikacji-samochodowej-w-kaliszu,46133
Autor: krystian