Własny sklep internetowy jak zacząć?

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na działalność w e-commerce. Mowa o zarówno doświadczonych właścicielach sklepów stacjonarnych, którzy chcą sprzedawać online, jak i tych chcących dopiero rozpocząć prowadzenie biznesu internetowego. Nic dziwnego, e-commerce zyskuje na popularności każdego dnia. Jak wynika z raportu Gemius ‘’E-commerce w Polsce 2021’’, 73% internautów robi zakupy online. Statystyki nie zwalniają, a na rynku stale pojawiają się innowacyjne rozwiązania, które doskonalą tę branżę. Jeśli Ty też chcesz rozpocząć przygodę z prowadzeniem własnego e-sklepu, dobrze trafiłeś. W tym artykule dowiesz się, od czego zacząć i jak stworzyć sklep internetowy od podstaw.
Od czego zacząć tworzenie własnego sklepu internetowego?
Stworzenie dobrze prosperującego sklepu internetowego to nie lada wyzwanie. Istnieją rozwiązania, które ułatwiają ten proces, ale o tym później. Zastanówmy się, na czym powinna skupić się osoba, która właśnie wpadła na pomysł prowadzenia własnego sklepu internetowego. Wielu przedsiębiorców wykonuje podstawowy błąd, którym jest podejmowanie się różnego rodzaju działań w złej kolejności. Ważne jest, aby cały proces przeprowadzony był krok po kroku, tak, aby już na samym początku nie popełnić błędów, które wpłyną na jakość i funkcjonalność naszego e-sklepu. Od czego więc powinniśmy zacząć? Najlepiej odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Co chcę sprzedawać?
Jeśli jesteś na samym początku drogi i nawet nie zdecydowałeś jeszcze, co chciałbyś sprzedawać, zacznij od analizy rynku. Zorientuj się, gdzie jest największy potencjał zarobkowy. Zawęź grono do produktów, których sprzedaż wydaje się przyszłościowa. Bierz pod uwagę fakt, że jeżeli będziesz sprzedawał produkty, na których się znasz, znacznie ułatwi Ci to pracę. Da Ci to przewagę nad konkurencją i ułatwi kontakt z klientem, którzy będą widzieć w Tobie specjalistę.
- Kto jest moim docelowym klientem?
Określenie grupy docelowej nie tylko ułatwi dostosowanie witryny do jej odbiorców, ale będzie też bardzo pomocne na etapie prowadzenia kampanii marketingowej. Inaczej będzie wyglądał sklep internetowy z produktami dla zwierząt, a inaczej e-sklep odzieżowy. Jest to więc ważne zarówno ze względu na projekt strony, jak i styl komunikacji. Co brać pod uwagę podczas określania grupy docelowej Twojego sklepu internetowego?
wiek,
płeć,
wykształcenie,
miejsce zamieszkania,
średnie wynagrodzenie;
Jak mogę wyróżnić się na rynku?
Konkurencji na rynku nie brakuje, dlatego musisz wykazać się kreatywnością. Sklepy internetowe oferują przeróżne rozwiązania, które mają służyć przyciąganiu nowych klientów. Najczęściej spotkasz się z opcją:
- darmowej wysyłki powyżej określonej kwoty,
- wysyłki tego samego dnia,
- unikatowego, jednorazowego rabatu na pierwsze zakupy,
- możliwości płacenia w ratach,
- programu lojalnościowego,
- bezpłatnego zwrotu zamówienia;
Co prawda powyższe rozwiązania są zachęcające dla odbiorcy, ale stworzenie czegoś unikatowego może okazać się czynnikiem, dzięki któremu Twój e-sklep odniesie sukces. Zrób burzę mózgów i przeanalizuj obecne trendy w branży e-commerce, a być może wpadniesz na coś nowego!
Jak krok po kroku stworzyć własny sklep internetowy?
Jeśli znasz już odpowiedzi na pytania, Twoim kolejnym krokiem jest rozpoczęcie budowy strony internetowej, która w przyszłości stanie się Twoim sklepem internetowym. Poniższe podpunkty obrazują, jak prawidłowo podejść do budowania witryny.
- zbuduj fundament sklepu internetowego
Fundamentami każdej strony internetowej jest domena i hosting. Bez nich nie powstanie żadna witryna, dlatego ich wybór jest pierwszym krokiem, który należy podjąć. Domena to unikatowy adres witryny. Może zawierać w sobie informacje o tym, co odbiorca znajdzie w obrębie strony internetowej, nazwę firmy lub nawiązania do branży w której działa. Hosting z kolei to miejsce na serwerze, gdzie przechowywane są wszystkie dane i informacje zawarte w witrynie.
- zdecyduj się na konkretny układ
Masz już domenę i hosting? Pora zdecydować się na odpowiedni layout sklepu internetowego, czyli jego układ. Warto pamiętać, że odbiorcy skanują witrynę już na samym początku, więc szablon gra dużą rolę. Powinien być przejrzysty i czytelny, nienarzucający się odbiorcy. Kolorystyka strony powinna być starannie dobrana. Dla przykładu, kolor zielony uspokaja i kojarzy się z naturą, wiec często wybierany jest przez firmy sprzedające produkty dla zwierząt.
- zadbaj o UX (doświadczenie użytkownika)
Wygląd strony jest ważny, bo to on w pierwszej kolejności przyciąga uwagę odbiorcy, jednak najważniejsze jest wygodne korzystanie z e-sklepu. Koniecznie zadbaj więc o komfort użytkownika sklep internetowy powinien być intuicyjny w użytkowaniu. Powinien zawierać czytelne komunikaty, które poprowadzą klienta przez całą ścieżkę zakupową. Pomocne są wszelkie treści CTA, czyli tzw. zwroty działania: ‘’Kup’’, ‘’Zobacz więcej’’ itd. Ponadto strona powinna być stabilna, szybka w działaniu i responsywna (dopasowana do każdego urządzenia).
- stwórz treści na stronę
Masz już domenę, hosting i zdecydowałeś się na konkretny layout swojego sklepu internetowego. Teraz pora na wprowadzenie do niego treści w postaci artykułów, wpisów na bloga i opisów usług i produktów. Powinny one być napisane zgodnie z zasadami SEO, czyli zawierać słowa kluczowe, których używają Twoi odbiorcy w wyszukiwarkach internetowych. Co więcej, treści na stronie powinny być wyczerpujące i zrozumiałe dla odbiorcy oraz przekonywać go do zakupu produktów w Twoim e-sklepie.
- wybierz odpowiednie zdjęcia i grafiki
Warto pamiętać o tym, że klienci często kupują oczami. Oprócz wyczerpujących opisów, każdy produkt w Twoim e-sklepie powinien posiadać profesjonalnie wykonane zdjęcia. Powinny one przedstawiać produkty z wielu perspektyw, ale także wyeksponowane w trakcie jego użytkowania. Nie zapominaj o pozostałych grafikach na stronie! Dodatkowo, każda grafika w obrębie Twojego e-sklepu powinna mieć odpowiednie atrybuty, takie jak opisy ALT (alternative text), dzięki którym roboty Google lepiej rozumieją tematykę Twojego sklepu internetowego.
Kto może stworzyć sklep internetowy?
Wiesz już, jak poprawnie podejść do tworzenia własnego sklepu internetowego. Prawdopodobnie masz już świadomość, że na cały ten proces składa się więcej działań, niż myślałeś. Mając tę wiedzę, możesz z pełną świadomością podjąć decyzję, czy chcesz stworzyć swój e-sklep samodzielnie, czy skorzystać z pomocy specjalistów z agencji marketingowej, np. WeNet.
Omówmy najpierw opcję, która pozwala nam na samodzielne działanie. Największą popularnością cieszą się kreatory stron i platformy CMS. Skrót CMS oznacza system zarządzania treścią. Jak można się domyślić, oferują one nie tylko wybór szablonu e-sklepu i jego modułów, ale zapewniają także narzędzia do jego prowadzenia i obsługi. Niestety, w tym przypadku, wszystkie te czynności leżą po stronie przedsiębiorcy. Jedną z najlepszych platform CMS na rynku jest PrestaShop, który został oficjalnym partnerem biznesowym agencji marketingowej WeNet.
Jeżeli czujesz, że możesz potrzebować pomocy lub najzwyczajniej nie masz czasu, żeby zrobić to wszystko samodzielnie, pamiętaj, że nic nie zastąpi wsparcia specjalistów, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie w branży. Podejmując się współpracy z agencją marketingową WeNet, otrzymasz pełen pakiet korzyści. Twój e-sklep nie tylko będzie dopracowany pod kątem wizualnym i technicznym, ale będzie też zgodny z zasadami SEO. Już na początku otrzymasz bezpłatną wycenę, a na późniejszym etapie będziesz mógł także liczyć na:
- budowę i instalację przyjaznego w obsłudze e-sklepu
- konfigurację e-sklepu i integrację (m.in. z systemem płatności i firmami kurierskimi)
- przeprowadzenie testów Twojego sklepu internetowego
Jeśli jesteś zainteresowany kompleksową obsługą, już teraz wejdź na WeNet.pl i pozwól, żeby specjaliści z renomowanej agencji marketingowej stworzyli Twój sklep internetowy, który będzie stabilny, responsywny i bezpieczny, oraz będzie cieszył się popularnością wśród internautów!
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski