Z kilkunastoma pytaniami i zadaniami związanymi z kaliskimi wątkami w insurekcji 1863 roku zmierzyły się dwie klasy z I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Asnyka w Kaliszu. Na wiodącej ulicami śródmieścia trasie, młodzież musiała wykazać się nie tylko wiedzą, ale także kreatywnością, sprytem i umiejętnością współpracy w grupie.
Gra w wersji – rzec można – analogowej powstała wiosną podczas trzydniowych warsztatów, które w maju odbyły się w Bibliotece Głównej, dzięki dofinansowaniu Biura „Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego „Powstanie Styczniowe 1863-1864”. Młodzież z pięciu kaliskich szkół podstawowych i średnich podjęła się wówczas misji stworzenia fabuły oraz zadań do wykonania podczas rozgrywki, spośród których wybrano najlepsze. W głosowaniu zwyciężyły zespoły ze Szkoły Podstawowej nr 14 im. Władysława Broniewskiego w Kaliszu (mapa) oraz Szkoły Podstawowej nr 13 im. Władysława Kościelniaka w Kaliszu (fabuła).
Inspirując się pracą uczniów, kolejne wersje gry opracowały instruktorki z firmy Good Culture, Justyna Gołąbek i Sabina Konior, przy wsparciu kaliskich bibliotekarzy, Moniki Sobczak-Waliś i Roberta Kucińskiego.
Od teraz gra dostępna jest w trzech wersjach:
1. terenowa z mapą i kartą questową (dostępna po wcześniejszym zgłoszeniu w bibliotece),
2. mobilna z wykorzystaniem darmowej aplikacji ActionTrack,
3. stacjonarna („kanapowa”) z wykorzystaniem kodu QR również w aplikacji ActionTrack
Wszystkie trzy wersje można wykorzystywać m.in. na lekcjach historii, szczególnie że w 2023 r. obchodzona jest 160. rocznica wybuchu powstania styczniowego.
„Gloria Victis. Kalisz 1863” to kolejna gra edukacyjna związana z historią Kalisza. Wcześniej powstały już „Kaliskie ścieżki w wojnie polsko-bolszewickiej” nawiązujące do udziału kaliszan w Bitwie Warszawskiej 1920 r., „Śladami Fibigerów, czyli to mi w duszy GRA”, stworzona z myślą o popularyzacji zasłużonej dla Kalisza rodziny konstruktorów fortepianów i pianin, a także „Z Kalisza do Kamerunu”, przybliżająca losy podróżnika Stefana Szolca-Rogozińskiego.