Najczęstsze błędy podczas wymiany kół – jak ich unikać?

Wymiana kół wydaje się prostą czynnością, jednak wiele osób – zwłaszcza amatorów mechaniki pojazdowej – popełnia podstawowe błędy, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. Oczywiście należy przy tym pamiętać, że nieprawidłowo wykonana wymiana kół zagraża bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Przyjrzyjmy się najczęstszym błędom i temu, jak ich uniknąć!

Błąd #1: rezygnacja z wyważenia kół

Wielu kierowców, chcąc zaoszczędzić czas i pieniądze, decyduje się na wymianę kół bez ich późniejszego wyważenia. To poważny błąd, który może skutkować nierównomiernym zużyciem bieżnika, zwiększonymi drganiami kierownicy i pogorszeniem komfortu jazdy. Nawet jeśli koła były wyważone w poprzednim sezonie, podczas przechowywania mogło dojść do odkształceń opony lub przemieszczenia ciężarków.

Pamiętaj: prawidłowe wyważenie kół to nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze oraz dłuższa żywotność elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Warto więc odwiedzać profesjonalny warsztat, który dysponuje nowoczesną wyważarką i doświadczonym personelem. Koszt tej usługi jest niewspółmiernie niski w porównaniu do potencjalnego ryzyka!

Błąd #2: nieprawidłowe dokręcanie śrub kół

Największym i najniebezpieczniejszym błędem popełnianym podczas wymiany kół jest niewłaściwe dokręcenie śrub. Zbyt słabe dokręcenie może prowadzić do poluzowania się koła podczas jazdy, co stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu i postronnych osób. Z kolei zbyt mocne dokręcenie może skutkować uszkodzeniem gwintów, zerwaniem śrub lub odkształceniem piast i felg.

Jak unikać tego błędu?

Kluczowym narzędziem, które powinno znaleźć się w każdym profesjonalnym warsztacie, ale i przydomowym garażu, jest klucz dynamometryczny do kół. Urządzenie to pozwala na dokręcenie śrub z dokładnie określoną siłą, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Klucz dynamometryczny do kół samochodu osobowego powinien mieć zakres momentu obrotowego odpowiedni dla danego typu pojazdu. Najczęściej wykorzystywany zakres w przypadku nakrętek kół to 100–180 Nm, choć wszystko zależy od wskazań konkretnego producenta. Przykładowo, szerokie zakresy momentów, dzięki czemu można dobrać odpowiednie narzędzie do konkretnych potrzeb warsztatowych, oferują klucze dynamometryczne do kół od firmy Redats.

Błąd #3: nieprawidłowa kolejność dokręcania śrub

Kolejnym częstym błędem jest dokręcanie śrub w przypadkowej kolejności lub zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Takie podejście może prowadzić do nierównomiernego nacisku na tarczę koła i w konsekwencji do jej odkształcenia.

Jak unikać tego błędu?

Śruby należy dokręcać zawsze na krzyż, stopniowo zwiększając moment dokręcania. W pierwszej kolejności wszystkie śruby dokręcamy wstępnie, a następnie dokręcamy je na krzyż do właściwego momentu za pomocą nasadki dynamometrycznej do kół.

Błąd #4: rezygnacja z weryfikacji momentu dokręcenia po pewnym przebiegu

Wielu kierowców i mechaników zapomina o konieczności sprawdzenia momentu dokręcenia śrub po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów od wymiany kół.

Jak unikać tego błędu?

Po wymianie kół i przejechaniu około 50-100 km warto ponownie sprawdzić moment dokręcenia śrub za pomocą klucza dynamometrycznego. Jest to szczególnie ważne przy nowych felgach, które mogą jeszcze „pracować” i dopasowywać się do piasty.

Błąd #5: uszkodzenia gwintów śrub

Częstym błędem jest również uszkadzanie gwintów śrub lub otworów w piastach poprzez niewłaściwą technikę dokręcania.

Jak unikać tego błędu?

Przed montażem koła warto oczyścić gwinty śrub i otwory w piastach z rdzy i zabrudzeń. Pierwsze wkręcanie śruby powinno odbywać się ręcznie, aby upewnić się, że gwint nie jest uszkodzony. Dopiero wtedy można użyć narzędzia, aby dokręcić śruby z odpowiednim momentem. Jego jakość ma znaczenie. Jaki klucz dynamometryczny do kół wybrać? Zawsze stawiaj na profesjonalne rozwiązania. Dzięki temu ograniczysz ryzyko uszkodzenia materiału.