Maciej Tubis, foto Tomasz Jakobielski

Maciej Tubis, foto Tomasz Jakobielski

TUBIS TRIO

Maciej Tubis – fortepian
Paweł Puszczało – kontrabas
Przemysław Pacan – perkusja

Tubis Trio występowało już na tej scenie w 2008 roku, prezentując wówczas album „Spełnienie”. Teraz, 12 lat później, ponownie otwiera nasz festiwal, tym razem już jako grupa o ugruntowanej pozycji, ciesząca się uznaniem, z dorobkiem pięciu albumów. Od tamtego czasu w jej składzie zaszła tylko jedna zmiana – na stanowisku kontrabasisty.
Działający od 2006 roku zespół wpisuje się w najlepsze tradycje europejskiego jazzu. Wykonuje przeważnie oryginalne kompozycje – niezwykle melodyjne, atrakcyjne brzmieniowo, takie, które będziecie sobie nucić nawet jeszcze długo po koncercie. Maciej Tubis, Paweł Puszczało oraz Przemysław Pacan grają ze sobą już od wielu lat i brzmią jak jedna, doskonale działająca maszyneria. Wprawdzie dominującą rolę pełni fortepian Tubisa, ale w zespole panuje demokracja i sekcja rytmiczna pełni ważną rolę w kreowaniu muzyki. A jest to muzyka, która może zainteresować także nieortodoksyjnych fanów jazzu.
Pianistyka Tubisa czerpie mocno z tradycji muzyki klasycznej, opiera się raczej na konsonansach i pięknych współbrzmieniach. Pozostali muzycy potrafią tworzyć dynamiczny groove, dzięki czemu ich kompozycje brzmią jak e.s.t Esbjörna Svenssona czy Tingvall Trio. Jest w ich muzyce skandynawska nostalgia, ale i nasza słowiańska zaduma, ta sięgająca Chopina czy Komedy. Odnajdziemy w niej też popową lekkość i nawet przebojowość – w dobrym tego słowa znaczeniu.
Ich album „Live In Luxembourg” został uznany za jedną z Płyt Roku przez krytyka prestiżowego magazynu „Jazzwise” Stuarta Nicholsona.
Do tej pory Tubis Trio wydało pięć płyt. Ostatnia z nich to ubiegłoroczna „So Us”. Swego rodzaju wyłomem w autorskiej twórczości zespołu był album „Sygnowano Bajgelman” (2019) wypełniony impresjami na temat kompozycji Dawida Bajgelmana – łódzkiego kompozytora żydowskiego pochodzenia.

Maciej Tubis urodził się w Łodzi w 1983 r. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie fortepianu profesor Beaty Cywińskiej. Już w szkole muzycznej był uważany za obiecującego pianistę klasycznego. Dotarł do finału Konkursu Chopinowskiego dla młodych pianistów. Na Konkursie Interpretacji Muzyki Francuskiej otrzymał V nagrodę w kategorii kameralnej. W wieku 14 lat zagrał koncert J.S. Bacha z orkiestrą ZSM im. Stanisława Moniuszki w Łodzi. Równolegle z muzyką klasyczną interesował się jazzem. W 2004 zdobył II nagrodę w Konkursie Pianistów Jazzowych w Warszawie. Za kompozycję Spełnienie otrzymał w 2007 wyróżnienie przyznane przez TVP 2 w programie „Dolina Kreatywna, czyli czego szuka młoda sztuka”.
W 2007 otrzymał nagrodę specjalną na Konkursie Pianistów Rozrywkowych, który odbył się w studiu im. A. Osieckiej w radiowej Trójce. W 2008 dostał Nagrodę Prezydenta Miasta Łodzi dla najlepszego łódzkiego jazzmana 2007 na gali Grand Prix Jazz Melomani. Brał udział w finałach konkursów Jazz Juniors (2002, 2004) i Bielskiej Zadymki Jazzowej (2004).
Jest autorem dwóch płyt sygnowanych własnym nazwiskiem: „Spełnienie” (2007) i „Live In Filharmonia Łódzka” (2009) – na tej ostatniej towarzyszy mu Polish String Orchestra. Nagrywa również w duecie z wokalistą i perkusistą Radosławem Bolewskim. Zagrał także na płycie wokalistki Karoliny Glazer „Normal” (2009).

Paweł Puszczało, foto Tomasz Jakobielski

Paweł Puszczało, foto Tomasz Jakobielski

Paweł Puszczało jest jednym z najzdolniejszych kontrabasistów jazzowych młodego pokolenia. Absolwent Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Wcześniej ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu. Zdobył nagrody wielu festiwali i konkursów m.in.: „Klucz do kariery” w Gorzowie Wlkp. (2009), Grand Prix na Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni (2008, 2011).
Występował z czołówką polskich muzyków jazzowych, jak Tomasz Szukalski, Zbigniew Namysłowski, Artur Dutkiewicz, Monika Borzym, Janusz Szrom, Maciej Strzelczyk, Janusz Skowron, Kuba Badach. Jego kontrabas wspierał także artystów reprezentujących inne gatunki muzyki (Marek Dyjak, Magda Umer, Antonina Krzysztoń). Współpracuje z teatrami oraz bierze udział w nagraniu ścieżek dźwiękowych do filmów (m.in. „Piksele” Jacka Lisińskiego i „Płonący krzew” Agnieszki Holland). Udziela się jako wykładowca na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Przemek Pacan, foto Tomasz Jakobielski

Przemek Pacan, foto Tomasz Jakobielski

Pochodzący z Zawiercia perkusista Przemysław Pacan jest rozchwytywanym sidemanem. Nagrał dwie płyty z gitarzystą Januszem „Yaniną” Iwańskim. Współpracował z takimi artystami jak Tomasz Stańko, Andrzej Smolik, Mateusz Pospieszalski, Andrzej Przybielski, Janusz Muniak, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Wojciech Konikiewicz, Mietek Szcześniak, Justyna Steczkowska, Natalia Kukulska. Brał także udział w tworzeniu muzyki do spektakli teatralnych w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, Teatrze Ludowym w Krakowie oraz Teatrze Rozrywki w Chorzowie.


O.N.E. foto Ola Bodnaruś

O.N.E. foto Ola Bodnaruś

O.N.E. QUINTET
Monika Muc – saksofon
Dominika Rusinowska – skrzypce
Pola3 Atmańska – fortepian
Kamila Drabek – kontrabas
Patrycja Wybrańczyk – perkusja

O.N.E. Quintet to pięć utalentowanych dziewczyn, które wiedzą, czego chcą i potrafią to osiągnąć. Ich debiutancki, wydany w maju br. album „One” wywołał prawdziwą sensację. Entuzjastyczna, pięciogwiazdkowa recenzja w magazynie „Jazz Forum” tylko potwierdziła to, co bywalcy ich koncertów wiedzieli już wcześniej – to świetny, mający własny styl zespół, który może stawać w szranki z najlepszymi młodymi formacjami w naszym kraju.
Saksofonistka Monika Muc, skrzypaczka Dominika Rusinowska, pianistka Paulina Atmańska, basistka Kamila Drabek oraz perkusistka Patrycja Wybrańczyk zaczęły razem ze sobą grać już w 2015 r.
Lata wspólnej gry pozwoliły im scementować zespół i wypracować własne brzmienie, w którym mieszają się jak w tyglu inspiracje tradycją jazzową, współczesnymi rytmami r’n’b i hip-hopu, a także Muzyką Świata. Ważnym wydarzeniem w ich karierze był występ w finale festiwalu Industriada w zabytkowej kopalni w Rybniku w 2018 r. Wzięły wówczas udział w dużym widowisku multimedialnym „Kobiety grają Industrię”. Jeszcze tego samego roku zostały zaproszone do zagrania podczas uroczystości z okazji 100 rocznicy uzyskania praw wyborczych przez Polki. Są laureatkami nagród konkursów Ladies Jazz Festival w Gdyni i Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze. Jury międzynarodowego konkursu B-Jazz International Contest 2020 w Belgii zakwalifikowało je do finału, w którym jednak nie mogły już wystąpić ze względu na pandemię koronawirusa.
Jak stwierdza w wywiadzie Paulina Atmańska: „Gramy ze sobą od dobrych kilku lat – ten czas pozwolił nam dobrze się poznać i wypracować własny styl. Nasze brzmienie jest trudne do zaszufladkowania, ale na pewno charakterystyczne. Myślę, że dużo jest w nim liryczności, a jednocześnie ognia i mocnych brzmień free”.

Monika Muc jest absolwentką krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie saksofonu jazzowego prof. dr hab. Ryszarda Krawczuka. Wcześniej studiowała w Instytucie Jazzu i Muzyki Estradowej w Nysie w klasie prof. Piotra Barona. Współpracowała z Big Bandem Małopolskim i Polską Orkiestrą Muzyki Filmowej. Razem z Kwintetem Małgorzaty Zuber uczestniczyła w Krokus Jazz Festival 2015 oraz Bielskiej Zadymce Jazzowej, w 2017 roku zdobyła nagrodę indywidualną w konkursie „Powiew Młodego Jazzu” na XVI Krokus Jazz Festival. Miała okazję grać z takimi muzykami jak m.in. Stanisław Sojka, Michał Urbaniak czy Krystyna Prońko. Współtworzy Unknown Quintet oraz zespół FLARY, jest liderką własnego kwintetu.

Dominika Rusinowska jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec Henryka Gembalskiego. Od 2014 r. współtworzy kwartet D.R.A.G. wraz z pianistą Mateuszem Gawędą, basistą Jakubem Mielcarkiem i perkusistą Józefem Rusinowskim. Półfinalistka międzynarodowego Conad Jazz Contest we Włoszech z kwartetem D.R.A.G. oraz nagrody publiczności na II międzynarodowym konkursie im. Zbigniewa Seiferta w Krakowie. Pisze teksty piosenek i aranżacje, zagrała na płycie „Half Life” zespołu rocka progresywnego Lizard, nagrała muzykę do filmu dokumentalnego o historii Jerozolimy oraz inspirowany folkiem album „Oberek”.

Pola Atmańska ukończyła klasę fortepianu Wojciecha Niedzieli w Instytucie Jazzu i Muzyki Estradowej katowickiej Akademii Muzycznej. Współpracuje z artystami z pogranicza muzyki improwizowanej i rozrywkowej, jak Maria Sadowska, Sonia Bohosiewicz, Misia Furtak czy Yoachim. Jest liderką tria, dla którego pisze własne kompozycje.

Została laureatką III nagrody w Międzynarodowym Konkursie B-Jazz w Belgii (2016), I nagrody na konkursie Getxo Jazz Festival (2015), II nagrody w Międzynarodowym Konkursie na Kompozycję Jazzową (2016) oraz Nagrody Specjalnej Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego (2019). Jest także finalistką konkursu Jazz Juniors w 2014 oraz laureatką wyróżnienia na Krokus Jazz Festival w 2016. Ma wieloletnie doświadczenie pedagogiczne w nauczaniu gry na fortepianie.

Kamila Drabek pochodzi z Bielska-Białej. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2019 r. w ramach programu „Jazzowy Debiut Fonograficzny” Instytutu Muzyki i Tańca wydała album swojego Tercetu „Muzyka naiwna”. Z programem tej płyty wystąpiła m.in. na Warsaw Summer Jazz Days oraz na Blue Note Poznań Competition 2019. Album ten został nominowany do nagrody Fryderyk w kategorii Fonograficzny Debiut Roku – Jazz. Współpracowała m.in. z amerykańskim saksofonistą Gregiem Osbym oraz kubańską formacją Vistel Brothers, z którą koncertowała na wielu festiwalach w Polsce i zagranicą. Współpracuje również z Marta Wajdzik Project liderowanym przez młodą saksofonistkę również pochodzącą z Bielska-Białej.

Patrycja Wybrańczyk studiuje na Wydziale Jazzu ZPSM im. Fryderyka Chopina w klasie Krzysztofa Gradziuka. Współtworzy m.in. trio Wiśniewski/Rutkowski/Wybrańczyk oraz Petersson’s Lightroom Project. Angażuje się w projekty z pogranicza różnych dziedzin artystycznych, np. współpracowała z choreografką i performerką Martą Ziółek przy „One Woman Show” w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Inspiruje się muzyką awangardową, improwizowaną oraz klasyczną, sięga też do elementów zaczerpniętych z jazzu skandynawskiego.


Sprzedaż karnetów i biletów.

KARNETY • 300 zł (na wszystkie koncerty Festiwalu).
Sprzedaż od 3 listopada 2020.

BILETY • 100 zł (na każdy dzień Festiwalucena obejmuje 2 koncerty w danym dniu).
Sprzedaż od 18 listopada 2020 w miarę wolnych miejsc.

NIE PROWADZIMY SPRZEDAŻY WEJŚCIÓWEK

• kasa CKiS 62 765 25 52 (kasa czynna w godz. 15:00-21:00)

• online www.ckis.kalisz.pl

UWAGA!
Nie rezerwujemy karnetów i biletów. Zachęcamy do zakupów online i w kasie.

Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany w programie.

Koncerty festiwalowe będą się odbywać z zachowaniem reżimu sanitarnego.

 

Organizator

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art.80 ust.1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych , w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.