CKiS Kalisz: 37. Międzynarodowy Festiwal Chopin w barwach jesieni” czwartek
Czwartek, 20 września, Ostrowskie Centrum Kultury
godz. 19.oo Inauguracyjny koncert symfoniczny
Beata Bilińska fortepian (Lessel)
Philippe Giusiano fortepian (Chopin)
Marek Pijarowski dyrygent
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Beata Bilińska koncertująca pianistka, kameralistka, pedagog. Doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Należy do czołówki polskich pianistów. Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Prowadzi również liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. XVII International Chopin Piano Competition in Asia, 2015).
Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonaliła również w berlińskiej Hochschule der Kunste, studiując w klasie prof. Klausa Hellwiga. Brała udział w kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem wybitnych artystów, m.in. Lee Kum Singa, Johna Perry.
Beata Bilińska jest laureatką II Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów Arthur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy w 1993 roku oraz finalistką 46. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Feruccio Busoniego w Bolzano (Włochy) w 1994 roku. W 2002 roku została laureatką I Nagrody oraz Nagrody Publiczności na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Rina Sala Gallo” w Monzy we Włoszech.
Występowała na wielu prestiżowych festiwalach i koncertowała m.in. w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Danii, Francji, Irlandii, Finlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Mołdawii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, USA i we Włoszech. Współpracowała z większością polskich dyrygentów oraz z zagranicznymi mistrzami batuty, m.in.: Massimiliano Caldi, Antal Matyas, Wolfgang Michel, Jiri Mikula, Dainius Pavilionis, Kriss Russmann, Brian Schembri, Christian Schumann, Lothar Seyfarth, Eugene Tzigane, Takao Ukigaya. Brała udział w projektach kameralnych m.in. wielokrotnie z Kwartetem Śląskim i Krakowskim Kwintetem Dętym oraz z instrumentalistami: Jakubem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Rafałem Kwiatkowskim, Patrycją Piekutowską, Agatą Szymczewską i Marcinem Zdunikiem.
W 2003 roku zadebiutowała w Carnegie Hall, w głównej sali Isaac Stern Auditorium” w Nowym Jorku. Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego (2005) oraz jest prawykonawczynią II Koncertu Fortepianowego Wojciecha Kilara (2011). W swoim dorobku posiada 10 płyt CD, na których znalazły się nagrania muzyki Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Sergiusza Rachmaninowa, Modesta Musorgskiego, Sergiusza Prokofiewa, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku, utwory kameralne Aleksandra Tansmana oraz Koncert fortepianowy Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego (2005) i II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara (2014).
Beata Bilińska była dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki” oraz czterokrotnie do nagrody Fryderyk” (2003, 2004, 2013, 2015). Została laureatką Nagrody Fryderyk” 2015 za płytę z nagraniem II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (Aukso / Moś / 2014). Za swoje pozostałe płyty otrzymała liczne nagrody fonograficzne, m.in.: dwukrotnie Pizzicato Supersonic Award” w Luxemburgu, Joker Award” przyznawaną przez belgijskie Les Crescendo”, Scherzo Award” w Madrycie i Musica Award” w Rzymie oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie fonograficzne MIDEM Classical Award 2008.
W Międzynarodowym Festiwalu Chopin w barwach jesieni” w Antoninie uczestniczyła już w latach 1996 i 2005.
Philippe Giusiano. Artysta Rezydent 37. Międzynarodowego Festiwalu
Zwycięzca XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest cenionym w świecie muzycznym interpretatorem dzieł polskiego kompozytora. W 1990 roku podczas XII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, mając zaledwie siedemnaście lat, zajął ósme miejsce, a pięć lat później odniósł pełny sukces wygrywając konkurs i stając się ulubieńcem publiczności i krytyków muzycznych. Po tym jak została wydana jego pierwsza płyta z nagraniami dzieł Fryderyka Chopina, w prasie można było przeczytać między innymi: …można odnieść wrażenie, że właśnie tak grał sam Chopin” (O. Bellamy Le Monde de la Musique).
Po sukcesie odniesionym w jednym z najsłynniejszych konkursów na świecie artysta rozpoczął aktywną działalność koncertową, będąc zapraszanym do największych sal koncertowych: Carnegie Hall w Nowym Jorku, Concertgebouw w Amsterdamie, Teatr w Weronie, La Scala w Mediolanie, Théâtre des Champs-Elysées, Salle Gaveau w Paryżu i Suntory Hall w Tokio.
W 2010 roku odniósł ogromny sukces we Francji, Hiszpanii, Japonii, Polsce, Skandynawii i na Bliskim Wschodzie, wykonując wszystkie dzieła Fryderyka Chopina skomponowane na fortepian i orkiestrę, jak również większość dzieł solowych.
Był gościem wielu festiwali muzycznych we Francji (La Roque d’Anthéron, La Chaise-Dieu, Aix-en-Provence, Chopin chez George Sand” w La Châtre, Chopin Festival w Bagatelle, Festiwal Berlioza) i poza jej granicami (Ravello we Włoszech, Ruhr w Niemczech, w Antoninie i w Dusznikach Zdroju). Występował w wielu krajach Europy (Niemcy, Austria, Polska, Włochy, Portugalia, Dania, Litwa, Holandia), a także w Japonii, Maroku, Kanadzie, USA i na Bliskim Wschodzie, w towarzystwie znakomitych orkiestr pod batutą wybitnych dyrygentów, jak: Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Philippe Entremont, Kazimierz Kord, Yutaka Sado, Jacek Kaspszyk, Grzegorz Nowak, Jean-Jacques Kantorow.
Jego interpretacje utworów Chopina i Rachmaninowa nagrane na płyty CD otrzymały wysokie oceny krytyki i cieszą się popularnością wśród melomanów. Ostatnie nagranie z utworami Chopina 24 Preludia i 24 Etiudy” zbiera same pochlebne recenzje.
Słuchając Chopina w jego wykonaniu można odnieść wrażenie, że dotyka się samej istoty muzyki. Jest to niezapomniane przeżycie!” (Mathias Heizmann Arte). Jego najnowszy album, wydany w 2017 roku przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, poświęcony jest wczesnym utworom Chopina.
Philippe Giusiano urodził się 8 stycznia 1973 roku w Marsylii. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat pięciu. Studiował w Conservatoire National de Region de Marseille pod kierunkiem Odile Poisson i Pierre’a Barbizeta. Mając 16 lat ukończył Conservatoire National Supérieur de Musique w Paryżu w klasie Jacques’a Rouviera.
W 1993 roku otrzymał stypendium, które umożliwiło mu odbycie studiów u prof. Karl-Heinza Kämmerlinga w salzburskim Mozarteum”. W tym czasie zwyciężył w wielu międzynarodowych konkursach pianistycznych.
Oprócz ożywionej działalności koncertowej Philippe Giusiano jest regularnie zapraszany, aby prowadzić kursy mistrzowskie w Polsce i Japonii. Jest także gościnnym profesorem w Heisei Music College w Kumamoto (Japonia).
Nieskazitelny i niezwykle precyzyjny pianista, który nigdy nie stara się dodać żadnych zbędnych subiektywnych elementów” (Georges Gallician La Provence).
W roku 2012 Philippe Giusiano otrzymał medal honorowy miasta Marsylia.
W Międzynarodowym Festiwalu Chopin w barwach jesieni” w Antoninie uczestniczył już w latach 1997 i 2002.
Marek Pijarowski. Dyrygent Szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygentury Tadeusza Strugały. Swoje umiejętności doskonalił na międzynarodowych kursach mistrzowskich w Weimarze pod kierunkiem, nieżyjącego już, znakomitego dyrygenta łotewskiego, Arvida Jansonsa. Od 1974 roku był związany z Filharmonią Wrocławską początkowo, jako asystent dyrygenta, później jako II dyrygent. W 1974 roku zdobył I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach oraz specjalną nagrodę Orkiestry Filharmonii Śląskiej.
Sukces ten przyniósł młodemu dyrygentowi liczne zaproszenia, wśród których szczególne znaczenie miały propozycje występów w Filharmonii Narodowej i z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
W 1977 roku uzyskał stypendium rządu austriackiego, co umożliwiło mu wyjazd do Wiednia, gdzie przez 9 miesięcy rozwijał swój dyrygencki talent w słynnej Hochschule für Musik und Darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Karla Österreichera. W tym też czasie zetknął się bezpośrednio ze sztuką takich mistrzów batuty, jak: Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Georg Solti czy Claudio Abbado.
W roku 1980 Marek Pijarowski został powołany na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Wrocławskiej i jednocześnie przejął obowiązki dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu obie funkcje pełnił do 2001 roku. W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Łódzkiej oraz I dyrygentem Filharmonii Krakowskiej. Marek Pijarowski był również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju.
Od sezonu 2007/2008 jest dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Nieprzerwanie od ponad 40 lat artysta w ramach działalności dyrygenckiej współpracuje ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie koncertował za granicą, prowadząc polskie orkiestry, m.in.: Orkiestrę Filharmonii Narodowej (w Niemczech), Wielką Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia (w Hiszpanii i we Francji), Orkiestrę Sinfonia Varsovia (w Hiszpanii), Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej (we Francji). Dyrygował w większości krajów europejskich, a także na Kubie, w USA, Kanadzie, Korei Południowej, Chinach i Meksyku. Współpracuje ściśle z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze oraz Texas Music Festival w Houston (USA).
W 1997 roku otrzymał z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Zajmuje się również pracą dydaktyczną, prowadząc klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Na Międzynarodowym Festiwalu Chopin w barwach jesieni” poprowadzi koncert już po raz piąty.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Podczas inauguracyjnego koncertu, 10 listopada 1947 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpiła pod batutą swojego pierwszego dyrygenta Stanisława Wisłockiego. Od tego czasu orkiestrę prowadzili kolejno: Stanisław Wisłocki, Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Zdzisław Szostak, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, Andrzej Borejko, Mirosław Jacek Błaszczyk, José Maria Florêncio. Z początkiem sezonu artystycznego 2007/2008 dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej został Marek Pijarowski. Pierwszym dyrygentem gościnnym tego zespołu jest Łukasz Borowicz.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej należy do grona najbardziej znanych i cenionych polskich orkiestr symfonicznych. Występuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych w kraju i poza jego granicami. Zespół koncertował prawie we wszystkich krajach Europy. Uczestniczył w wielu znaczących zagranicznych festiwalach muzycznych, m.in.: Romaeuropa-Villa Medici, Kissinger Sommer, Ankara Sanat Festivali, Festwochen in Herrenhausen, Bregenzer Frühling, Dresdner Musikfestspiele, Choriner Musiksommer, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethoven, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Janáčkův Máj, Międzynarodowym Festiwalu Operowym Smetanowa Litomyšl.
Orkiestra towarzyszyła uczestnikom pierwszego powojennego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, a od 1952 roku akompaniuje finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest podstawowym zespołem symfonicznym festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, bierze także udział w festiwalach Warszawska Jesień i Wratislavia Cantans. Często uczestniczy w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych. Do ważnych wydarzeń w historii zespołu należy występ przed papieżem Janem Pawłem II w Watykanie.
Z zespołem występowali światowej sławy dyrygenci: Hermann Abendroth, Walerian Bierdiajew, Henryk Czyż, Marco Erede, János Ferencsik, Reinhard Goebel, Zdzisław Górzyński, Christopher Hogwood, Pietari Inkinen, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Zygmunt Latoszewski, Zdeněk Mácal, Jerzy Maksymiuk, Sir Neville Marriner, Paul McCreesh, Rafael Payare, Jérémie Rhorer, Witold Rowicki, Ainārs Rubiķis, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Václav Smetáček, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko, Carlo Zecchi oraz soliści: Martha Argerich, Piotr Beczała, Rafał Blechacz, Gábor Boldoczki, Pavol Breslik, Sarah Chang, Andrzej Dobber, Helen Donath, Wojciech Drabowicz, Franco Fagioli, Jean Fournier, Malcolm Frager, Alexander Gavrylyuk, Monique Haas, Ida Haendel, Anita Hartig, Andrzej Hiolski, Philippe Jaroussky, Sumi Jo, Ryszard Karczykowski, Antonina Kawecka, Simone Kermes, Olga Kern, Gidon Kremer, Konstanty Andrzej Kulka, Aleksandra Kurzak, Sergei Leiferkus, Julia Lezhneva, Christian Lindberg, Bernard Ładysz, Adam Makowicz, Witold Małcużyński, Annick Massis, Albrecht Mayer, Francesco Meli, Johannes Moser, Leszek Możdżer, Victoria Mullova, Sergei Nakariakov, Wiesław Ochman, Garrick Ohlsson, Dawid i Igor Ojstrachowie, Gerhrad Oppitz, Emmanuel Pahud, Ewa Podleś, Maurizio Pollini, Samuel Ramey, Vadim Repin, Rugierro Ricci, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Gil Shaham, Göran Söllscher, Martin Stadtfeld, Akiko Suwanai, Henryk Szeryng, Maxim Vengerov, Arcadi Volodos, Wanda Wiłkomirska, Ingolf Wunder, Pretty Yende, Narciso Yepes, Christian Zacharias, Krystian Zimerman, Nikolaj Znaider.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej ma w dorobku nagrania z muzyką symfoniczną, operową i baletową dla radia, telewizji oraz na płyty CD (nagrania dla Sony Classical, cpo, Polmusic, Polskie Nagrania, Muza, Largo Records, Dux, CD Accord, Naxos). W 2015 roku płyta Gwiazdy Światowych Scen Operowych: Ewa Podleś z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej live (zarejestrowana w Poznaniu podczas koncertu pod batutą Łukasza Borowicza) została w wyróżniona przez francuską Académie du Disque Lyrique nagrodą L’Orphée d’Or (Złotego Orfeusza).
W 2016 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej (wraz z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz solistami: Wiolettą Chodowicz, Robertem Gierlachem i Wojtkiem Gierlachem, pod dyrekcją Łukasza Borowicza) dokonała pierwszego światowego nagrania płytowego Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego. Dwupłytowy album z tym nagraniem, wydany w 2017 roku przez znaną niemiecką wytwórnię cpo, w 2018 roku zdobył jedną z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata International Classical Music Awards (ICMA 2018).
Salą koncertową Filharmonii Poznańskiej jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, znana w Europie z doskonałej akustyki i przepięknej architektury w stylu neorenesansowym, mogąca pomieścić ponad 1000 słuchaczy.
W roku 2018 orkiestra występuje w Międzynarodowym Festiwalu Chopin w barwach jesieni” po raz szesnasty.
Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu, ckis.kalisz.pl/, ckis.kalisz.pl/wydarzenia/37-miedzynarodowy-festiwal-chopin-w-barwach-jesieni-czwartek/
Autor: krystian