Wiceprezydent Grzegorz Kulawinek wziął udział w konferencji poświęconej zmianom, jakie zaszły na trasie Szlaku Piastowskiego - flagowej trasie turystycznej Wielkopolski, która odbyła się w poznańskim Muzeum Archeologicznym.

Spotkanie zostało zorganizowane m.in. ze względu na dobiegającą końca realizację projektu inwestycyjno-promocyjnego pn. „Rozwój kluczowego szlaku dziedzictwa kulturowego województwa wielkopolskiego pn. Szlak Piastowski”, współfinansowanego przez Unię Europejską za pośrednictwem Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020.

 Zadania inwestycyjne podjęte zostały przez samorządy Kalisza, Konina, Gniezna, oraz Gminy Pobiedziska i przez Muzeum Regionalne Ziemi Pyzdrskiej w Pyzdrach. Natomiast Wielkopolska Organizacja Turystyczna, pełniąca funkcję lidera projektu, jest odpowiedzialna za działania promocyjno-informacyjne, w tym m.in. oznakowanie wybranych obiektów Szlaku, druk wydawnictw oraz przeprowadzenie kampanii promocyjnej.

Podczas konferencji wiceprezydent Grzegorz Kulawinek zaprezentował potencjał turystyczny Kalisza. Omówił ofertę, jaką mamy przygotowaną dla gości odwiedzających nasze miasto.

 

Zapraszamy do zapoznania się z informacją przygotowaną przez Wielkopolską Organizację Turystyczną:

 Szlak Piastowski – tradycja, smartfon i przygoda

Mija kilka lat, odkąd w 2012 r. Szlak Piastowski przebudowano, to znaczy znodyfikowano jego przebieg. Jednak zmianom na tej unikalnej w skali kraju trasie nie ma końca, tu się ciągle coś dzieje: modernizuje się stare obiekty, stawia nowe, inwestuje się w system informacji, oznakowanie. Wszystko po to, żeby jak najwięcej turystów chciało tutaj oddychać historią. I to pełną piersią.


Kolebka państwowości

Szlak Piastowski to jedna z najstarszych tras turystyki kulturowej w naszym kraju. Jak sama nazwa wskazuje, łączy obiekty, które albo pochodzą z epoki piastowskiej, jak katedra w Gnieźnie, palatium na Ostrowie Lednickim czy katedra w Poznaniu, albo do niej nawiązują przez swoje zbiory lub cel działalności, tu oczywiście mowa o muzeach, placówkach interpretacji dziedzictwa lub parkach tematycznych. W sumie na całą trasę, która wiedzie przez ponad 600 km na terenie województwa wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego, składa się około 60 różnorodnych obiektów.


Z duchem czasu

Właśnie ta różnorodność obiektów jest siłą szlaku. Rodziny z dziećmi, wycieczki szkolne, seniorzy czy grupy indywidualne, które cenią sobie aktywny wypoczynek – wszyscy mogą znaleźć na trasie ofertę, która uwzględnia ich zainteresowania i potrzeby. Bo obok reliktów przeszłości, pomników historii i świadków epoki Piastów na szlaku pojawiają się takie miejsca jak Brama Poznania, które dzięki wykorzystaniu współczesnej technologii, multimediów przekazują wiedzę o historii w angażujący odbiorcę sposób. Aby tę świadomość
o atrakcyjności szlaku rozpowszechnić, zachęcić do odwiedzenia miejsc związanych z początkami chrześcijaństwa i państwowości na ziemiach polskich, jednym słowem, zainteresować i przyciągnąć gości, podejmuje się szereg działań inwestycyjnych i promocyjnych.


Projekt z rozmachem

Jednym z takich działań (wyjątkowym, jeśli chodzi o zakres i złożoność) jest projekt „Rozwój kluczowego szlaku dziedzictwa kulturowego województwa wielkopolskiego pod nazwą Szlak Piastowski”, współfinansowany ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Liderem projektu jest Wielkopolska Organizacja Turystyczna. Jako stowarzyszenie koncentrujące się na promocji Wielkopolski jako regionu atrakcyjnego turystycznie WOT nie pierwszy raz inicjuje i angażuje się w działania zwiększające rozpoznawalność Szlaku Piastowskiego, np. w 1050. rocznicę chrztu Polski zrealizowano 9-miesięczną kampanię promocyjną w mediach regionalnych i ogólnopolskich.

Obecny projekt ruszył w 2017 roku pracami przy oznakowaniu szlaku. W sumie postawiono 274 znaków drogowych, które ułatwiają podróżującym szlakiem orientację. Przy okazji pełnią funkcję promocyjną. Nietrudno zgadnąć, że kto przejedzie kilka razy np. obok tablicy informującej, że za 4 km znajdują się dwa obiekty o zagadkowych nazwach Gród Pobiedziska i Skansen Miniatur, to w końcu ulegnie ciekawości, skręci, zatrzyma się i… zachwyci.


Partnerzy i inwestycje

Partnerami opisywanego projektu są Miasto Gniezno, Miasto Kalisz, Miasto Konin, Gmina Pobiedziska i Muzeum Regionalne Ziemi Pyzdrskiej w Pyzdrach. W każdej z tych miejscowości przedsięwzięto inne działania, ale cel ich był wspólny: za pomocą inwestycji i nowoczesnych środków przekazu trafić w oczekiwania współczesnych odbiorców. I tak w Gnieźnie wytyczono Trakt Królewski, trasę miejską, która wiedzie po zabytkach ważnych dla miasta i kraju. Trasę tę uatrakcyjniają rzeźby królów Polski, postaci legendarnych, wreszcie królików. Te ostatnie dzięki aplikacji Królika Goń zabierają turystów na emocjonujący spacer także w zaułki poza najstarszą częścią miasta.

Z kolei w Kaliszu w Baszcie Dorotce urządzono Centrum Kaliskich Baśni i Legend, które zaprasza nie tylko najmłodszych do poznania lokalnych podań. Rzeźby nawiązujące do legend, postawione przed basztą, zachęcają do jej odwiedzenia. W środku zaś i atmosfera miejsca, i filmy animowane sprzyjają wyobraźni szukającej odskoczni.

Gmina Pobiedziska postawiła na modernizację Skansenu Miniatur Szlaku Piastowskiego, a w Koninie nowocześnie zagospodarowano teren wokół Słupa konińskiego. Muzeum Ziemi Pyzdrskiej otwarło wystawę o tematyce piastowskiej w zabytkowym domu podcieniowym.


Rozszerzona rzeczywistość i demaskowanie historii

Wśród innych działań w ramach projektu zaplanowano pionierskie rozwiązanie: wyposażenie turystycznych tablic informacyjnych przed czternastoma obiektami Szlaku Piastowskiego w aplikację rozszerzonej rzeczywistości. Za kilka tygodni, odwiedzając, np. Słup w Koninie czy dom podcieniowy w Pyzdrach, będzie można dzięki technologii AR dowiedzieć się o przeszłości tego miejsca, oglądając trójwymiarową animację.

Przedsięwzięcia inwestycyjne na szlaku idą w parze z szeroką akcją informacyjno-promocyjną. Kilkumiesięczna kampania ogólnopolska „Zdemaskuj historię na Szlaku Piastowskim” była obecna na ulicach największych miast w formie citylightów, w mediach społecznościowych i na imprezach plenerowych. Intrygujące postacie zamaskowanych królów z dynastii Piastów miały przyciągnąć uwagę, wzbudzić ciekawość i w efekcie skłonić do odwiedzenia strony szlakpiastowski.pl, a tam z kolei wciągnąć do gry polegającej na rozszyfrowaniu tożsamości danej postaci historycznej.

Ponadto zorganizowano kilka podróży studyjnych z udziałem dziennikarzy, blogerów i touroperatorów. Ukazała się seria artykułów na portalu podroze.onet.pl, a efekty wizyt osób opiniotwórczych będą widoczne przez następne tygodnie w formie reportaży, wpisów, relacji, zdjęć, rekomendacji w mediach tradycyjnych i elektronicznych, a także ofert touroperatorów na wyjazdy zorganizowane. Działania promocyjne wspiera dystrybuowanie folderów, ulotek, gadżetów przygotowanych z myślą o różnych grupach turystów (dla najmłodszych - książeczka z naklejkami, dla smakoszy - folder o kuchni Piastów, dla wysportowanych - specjalna ulotka, jak połączyć aktywny wypoczynek ze zwiedzaniem).


Projekt się kończy, Szlak Piastowski czeka

Czy projekt przyniesie spodziewany rezultat i zwiększy rozpoznawalność szlaku, usatysfakcjonuje turystów, poskutkuje rekomendacją, przyciągnie większą liczbę odwiedzających - na te pytania będzie można odpowiedzieć w przyszłości, po przeprowadzeniu ankiet przez zaangażowaną już agencję badawczą. Ale nie czekając na oficjalne podsumowania i analizy, warto sprawdzić samemu, który król siedzi na deptaku przed ratuszem w Gnieźnie, jak w popołudniowym słońcu wyjdzie zdjęcie z wieży widokowej w Pobiedziskach, kto ufundował Słup koniński i co miał takiego w sobie szewczyk Marcinek, że starościanka kaliska pokochała go na zabój.