Kaliscy melomani, w najbliższy piątek, 10 grudnia o godzinie 19.30, będą mieli okazję usłyszeć światową premierę utworu „Deux morceaux” na orkiestrę Zbigniewa Bagińskiego. Solistką będzie Rozalia Kierc, niezwykle utalentowana pianistka młodego pokolenia. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadzi Paweł Kotla, bardzo dobrze znany naszej publiczności dyrygent.

„Deux morceaux” to utwór dwuczęściowy o wirtuozerskim charakterze, który wykorzystuje pełnię możliwości brzmieniowych orkiestry. Kompozycja odwołuje się do polskiej tradycji muzycznej, ujętej w niestandardowy sposób. Dzieło powstało w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W programie znajdzie się również II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara. Utwór jest wyjątkowy, jeśli chodzi o dobór obsady wykonawczej. Kompozytor zdecydował się zestawić brzmienie fortepianu nie z orkiestrą symfoniczną, jak w przypadku I Koncertu fortepianowego, a z dźwiękami orkiestry smyczkowej i perkusji.

Na zakończenie wieczoru zabrzmi Symfonia d-moll Césara Francka, pisana w latach 1886-1888, która wbrew przyjętym schematom, składa się z trzech części. Dziś jest to najbardziej znany utwór orkiestrowy romantycznego twórcy, choć z powodu śmiałego języka kompozytorskiego, w dniu paryskiej premiery, spotkał się z chłodnym przyjęciem publiczności. W dziele są mocno wyczuwalne inspiracje kompozytora muzyką niemiecką, m.in. Wagnerem i Brahmsem.

Koncert zatytułowany „Nowe muzyczne horyzonty” odbędzie się w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej ˗ Auli Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM przy ul. Nowy Świat 28/30 (wejście do sali wyłącznie od strony parkingu). Bilety można nabyć w kasie biletowej przy ul. al. Wolności 2, od pon.-czw., od godz. 9.00 do 17.00, w pt. od godz. 9.00-13.00 oraz online na stronie: https://bityl.co/9v5s 

Wykonawcy:
Paweł Kotla ˗ dyrygent
Rozalia Kierc ˗ fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Danuta Synkiewicz ˗ prowadzenie koncertu

Paweł Kotla studiował dyrygenturę u Ryszarda Dudka i Bogusława Madeya na Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Chigiana w Sienie. Studia podyplomowe w zakresie muzykologii i praktyki wykonawczej muzyki dawnej ukończył na Uniwersytecie w Oksfordzie u Andrew Parrotta – słynnego założyciela zespołu Taverner Players & Choir i Edwarda Higginbottoma – dyrygenta New College Choir, Oxford. Prócz tego brał udział w kursach mistrzowskich w Wiedniu, Innsbrucku, Bressanone i u legendarnego fińskiego profesora Jormy Panuli. Jako asystent pracował z takimi dyrygentami jak Sir Simon Rattle, Valery Giergiew, otrzymując doskonałe opinie m.in. od Sir Colina Davisa („Paweł Kotla to dyrygent posiadający godny uwagi talent. Z przyjemnością zarekomendowałbym go każdemu”), Sir Neville’a Marrinera i Yuri Temirkanova.
Dyrygował orkiestrami symfonicznymi na całym świecie. Był pierwszym polskim dyrygentem swojego pokolenia, który wystąpił z jedną z najlepszych orkiestr świata Filharmonią im. Dymitra Szostakowicza w St. Petersburgu. W Polsce występował z niemal wszystkimi polskimi filharmoniami. Nagrywał z Polską Orkiestrą Radiową i regularnie prowadził projekty nagraniowe Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Współpracował także z Wydziałem Studiów Operowych Guildhall School of Music w Londynie. Dyrygował orkiestrami uczelni muzycznych w Katowicach, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Kiszyniowie, Londynie, Manchesterze i Tbilisi. Prowadził kursy mistrzowskie na akademiach muzycznych w Bydgoszczy i Warszawie.
Z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) otwierał obchody 50-lecia Parlamentu UE. Tym samym stając się pierwszym dyrygentem w historii, który wystąpił w sali obrad Parlamentu Europejskiego i jak dotąd jedynym polskim artystą w gronie takich dyrygentów jak Claudio Abbado, Herbert von Karajan, Sir Colin Davis, którzy dyrygowali tym zespołem.
Od września 2019 roku jest pierwszym dyrygentem gościnnym Filharmonii Dolnośląskiej.

Rozalia Kierc (ur. 1999 r. we Wrocławiu) edukację muzyczną rozpoczęła w klasie fortepianu Krystyny Dyżewskiej w PSM I st. im. G. Bacewicz w swoim rodzinnym mieście. W 2017 roku ukończyła z wyróżnieniem International High School of Wroclaw IB Diploma oraz PSM II st. im. Wł. Żeleńskiego w Krakowie w klasie prof. Stefana Wojtasa. Po uzyskaniu w 2020 roku dyplomu z wyróżnieniem, kontynuuje studia pianistyczne II st. pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Od 2019 roku jest studentką Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygentury prof. Marzeny Diakun.
Od 7 roku życia występuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą. Jest zapraszana na festiwale muzyczne, a jej recitale towarzyszą salonom poetyckim, wernisażom, spotkaniom dyplomatycznym, sympozjom i koncertom charytatywnym. Z zamiłowaniem wykonuje muzykę kameralną w duetach instrumentalnych i wokalnych oraz utwory młodych polskich kompozytorów.
Zadebiutowała z orkiestrą w wieku 10 lat ˗ na Festiwalu Premia Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Zbigniew Bagiński (ur.19.01.1949 r. w Szczecinie). Kompozytor, pedagog, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Podstawy edukacji muzycznej zdobywał w szczecińskich szkołach muzycznych. Studia kompozytorskie ukończył w Warszawie, gdzie mieszka od 1963 roku. Debiutował Tryptykiem na klarnet i fortepian w 1968 roku, a na arenie międzynarodowej ˗ utworem fortepianowym Miscellanea na Nordiske Musikdage w Kopenhadze. Jego kompozycje były wykonywane na licznych koncertach i festiwalach. Profesor Bagiński, od 1974 roku, jest związany z warszawskim Uniwersytetem Muzycznym, gdzie od 1989 roku prowadzi klasę kompozycji, a w latach 2004-2012 kierował Katedrą Kompozycji. W latach 1973-74 współpracował z Instytutem Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, a od 1981 roku wykłada historię muzyki na Wydziale Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Jest autorem hejnału Zamku Królewskiego w Warszawie, od 2008 roku oficjalnego hejnału Warszawy, granego codziennie o godz. 11.15 z wieży zamkowej.