Podszyli się pod bank i policję - wideorozmowa przekonała 36-latka

Na ekranie wideorozmowy pojawił się mężczyzna w policyjnym mundurze, który nakazał wykonywać polecenia „konsultanta banku”. 36-letni mieszkaniec powiatu kaliskiego przekazał oszustom kody BLIK i stracił część środków. Sprawę zgłoszono Policji.
Do zdarzenia doszło w ostatnim czasie - jak wynika z relacji pokrzywdzonego. Najpierw zadzwoniła kobieta i poinformowała, że na dane mężczyzny w jednym z banków złożono wniosek o pożyczkę. Gdy mężczyzna temu zaprzeczył, rozmówczyni powiedziała, że pomoże mu pracownik banku i że ten wkrótce się skontaktuje.
Następnie zadzwonił mężczyzna podszywający się pod pracownika banku. Poinformował, że sprawa została przekazana Policji, która ma zabezpieczyć pieniądze. Kolejny kontakt nastąpił w formie wideorozmowy na popularnym komunikatorze internetowym - w wideo rzekomy policjant był ubrany w policyjny mundur. Według zgłoszenia oszust polecił pokrzywdzonemu wykonywać wszystkie instrukcje konsultanta banku.
Mężczyzna wygenerował kody BLIK, podał je oszustom i jednocześnie je autoryzował. W ten sposób stracił część środków zdeponowanych na koncie. Kiedy zorientował się, że padł ofiarą oszustwa, poinformował o zdarzeniu Policję. Zawiadomienie przyjęła Komenda Powiatowa Policji w powiecie kaliskim.
Policja przypomina podstawowe zasady bezpieczeństwa, wskazane także w zgromadzonym materiale informacyjnym:
- Nie podawaj danych osobowych, haseł ani kodów autoryzacyjnych przez telefon.
- Nie działaj pod presją - odłóż słuchawkę i sprawdź informacje.
- Weryfikuj rozmówcę - w razie wątpliwości zadzwoń na numer alarmowy 112 lub do najbliższej jednostki Policji.
- Nie udostępniaj informacji finansowych i nie wykonuj przelewów na polecenie nieznajomych.
- Ostrzeż bliskich, zwłaszcza osoby starsze lub samotne.
Sprawa pozostaje w gestii policji; śledztwo ma wyjaśnić okoliczności i ustalić sprawców.
na podstawie: Policja Kalisz.
Autor: krystian

