Od 3 listopada 2020 r. obowiązki dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kaliskiej pełni Paweł Kotla. Dziś nowego dyrektora miejskiej instytucji kultury przedstawili prezydent Krystian Kinastowski oraz wiceprezydent Grzegorz Kulawinek.

Wczoraj z Filharmonią Kaliską pożegnał się Adam Klocek, który kierował nią z powodzeniem przez 14 lat. W związku z rezygnacją dotychczasowego dyrektora władze miasta podjęły decyzję, która zapewni ciągłość działania, a także odpowiedni poziom artystyczny jednej z najważniejszych kaliskich instytucji kultury.

- Paweł Kotla jest bardzo doświadczonym i uznanym dyrygentem. Mam nadzieję, że zostanie dobrze przyjęty przez kaliską publiczność. Jestem przekonany, że mimo trudnej sytuacji instytucji kultury związanej z pandemią, będziemy mogli jak najszybciej podziwiać efekty pracy kaliskich filharmoników pod batutą i dyrekcją Pawła Kotli - mówił podczas konferencji prasowej prezydent Krystian Kinastowski, witając nowego dyrygenta w naszym mieście. - Bardzo zależy nam na wysokim poziomie Filharmonii Kaliskiej. Liczymy na to, że zmiana wniesie do naszej instytucji nowe spojrzenie, świeżość i nowe doświadczenia prosto z uznanych scen europejskich i nie tylko.

- Choć okres pandemii skazuje instytucje kultury na działalność na mniejszą skalę niż wcześniej, to wierzę, że pan dyrektor znajdzie sposób, by zespół pojawił się na całym świecie, by nasza instytucja dalej mogła świetnie się rozwijać i koncertować dla mieszkańców nie tylko Kalisza, ale także całego regionu - powiedział wiceprezydent Grzegorz Kulawinek.

Jako jeden z najzdolniejszych dyrygentów, Paweł Kotla koncertował wspólnie z uznanymi orkiestrami w Londynie, St. Petersburgu, czy Monte-Carlo. Jak podkreślał, w Kaliszu spotkał się z bardzo serdecznym przyjęciem. Dziś opowiedział dziennikarzom o powodach, dla których zdecydował się podjąć zadania kierowania kaliską instytucją, a także najbliższych planach artystycznych.
- W Kaliszu ponad 20 lat temu zaczynała się moja polska droga artystyczna. Kiedy wyjechałem do Wielkiej Brytanii i tam pracowałem między innymi z późniejszym dyrektorem artystycznym Filharmonii Berlińskiej i po paru latach studiów i wczesnej pracy Londynie i w Birmingham, to właśnie Kalisz był miejscem, do którego przyjechałem na koncerty do Polski. Było to wspaniałe doświadczenie, a w ślad za propozycją Tadeusza Wicherka posypały się kolejne i od tamtego czasu wystąpiłem niemal ze wszystkimi filharmoniami i profesjonalnymi orkiestrami w Polsce, nie zapominając jednocześnie o kontaktach międzynarodowych - podkreślał Paweł Kotla.

P. o. dyrektora naczelnego i artystycznego zaprosił także na piątkowy koncert, w którym orkiestra zagra w składzie smyczkowym. Jak mówił Paweł Kotla: - Filharmonicy kaliscy będą pracować, dopóki tylko będzie to możliwe. Wszyscy potrzebujemy chociaż namiastki normalności, a uważam, że to właśnie Filharmonia Kaliska jest jedną z instytucji, która mieszkańcom Kalisza taką namiastkę może zapewnić.
Obecnie nowy szef skupi się na realizacji projektów, które wcześniej uniemożliwiły wprowadzane ograniczenia. W planach ma również organizację większej liczby wydarzeń z udziałem zespołów kameralnych. Zaplanowano jeden koncert symfoniczny w listopadzie i dwa koncerty w grudniu, ale wszystko zależy od dynamicznej sytuacji w kraju i decyzji władz ogólnopolskich związanych z trwającą epidemią.

Nota biograficzna

Paweł Kotla studiował dyrygenturę u Ryszarda Dudka i Bogusława Madeya na Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Chigiana w Sienie. Studia podyplomowe w zakresie muzykologii i praktyki wykonawczej muzyki dawnej ukończył na Uniwersytecie w Oksfordzie u Andrew Parrotta – słynnego założyciela zespołu Taverner Players & Choir i Edwarda Higginbottoma – dyrygenta New College Choir, Oxford. Prócz tego brał udział w kursach mistrzowskich w Wiedniu, Innsbrucku, Bressanone i u legendarnego fińskiego profesora Jormy Panuli. Jako asystent pracował z takimi dyrygentami jak Sir Simon Rattle, Valery Giergiew, otrzymując doskonałe opinie m.in. od Sir Colina Davisa („Paweł Kotla to dyrygent posiadający godny uwagi talent. Z przyjemnością zarekomendowałbym go każdemu”), Sir Neville’a Marrinera i Yuri Temirkanova.

Dyrygował w Austrii, Belgii, Białorusi, Brazylii, Czechach, Gruzji, Hiszpanii, Mołdawii, Monako, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwecji, Ukrainie i Wielkiej Brytanii, w takich słynnych salach jak Royal Albert Hall, Royal Festival Hall i Barbican Hall w Londynie, Opera Narodowa Ukrainy w Kijowie, Filharmonia Berlińska, Opera Królewska w Madrycie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Opera w Sao Paulo i Wielka Sala Filharmonii w Petersburgu m. in. z London Symphony Orchestra, Orquestra Sinfônica Municipal de Sao Paulo, Narodową Filharmonią Gruzji, Drottningholm Barockensemble, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, City of Birmingham Symphony Orchestra, Birmingham Contemporary Music Group, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy, Narodową Orkiestrą Kameralną Gruzji – Georgian Sinfonietta, Państwową Filharmonią Białorusi i z jedną z czołowych orkiestr kameralnych Europy London Mozart Players. Prestiżowy brytyjski Sunday Times napisał o jego koncercie w Royal Festival Hall w Londynie: „To była doskonała lekcja dyrygowania. Dyrygowanie jest tajemniczą sztuką, ale najwyraźniej w tym wypadku dzieli swoją naturę z siłami żywiołów.” Był pierwszym polskim dyrygentem swojego pokolenia, który wystąpił z jedną z najlepszych orkiestr świata Filharmonią im. Dymitra Szostakowicza w St. Petersburgu. W Polsce występował z niemal wszystkimi polskimi filharmoniami, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Narodową, Baltic Neopolis Orchestra, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Radomską Orkiestrą Kameralną, Operą na Zamku w Szczecinie i Warszawską Operą Kameralną. Nagrywał z Polską Orkiestrą Radiową i regularnie prowadzi projekty nagraniowe Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Współpracował także z Wydziałem Studiów Operowych Guildhall School of Music w Londynie. Dyrygował orkiestrami uczelni muzycznych w Katowicach, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Kiszyniowie, Londynie, Manchesterze i Tbilisi. Prowadził kursy mistrzowskie na akademiach muzycznych w Bydgoszczy i Warszawie.

W kwietniu 2004 r. otrzymał medal Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. W czerwcu 2007 r. wygrał konkurs Fundacji Murray-Smith Laird i London Symphony Orchestra, dzięki któremu wyróżniony został zaproszeniem do współpracy z orkiestrą w ramach prestiżowego programu objętego osobistym patronatem Sir Colina Davisa. W styczniu 2016 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wręczył mu najstarsze polskie odznaczenie regionalne – Złotą Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego.

Z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) otwierał obchody 50-lecia Parlamentu UE. Tym samym stając się pierwszym dyrygentem w historii, który wystąpił w sali obrad Parlamentu Europejskiego i jak dotąd jedynym polskim artystą, który znalazł się w gronie takich dyrygentów jak Claudio Abbado, Herbert von Karajan, Sir Colin Davis, którzy dyrygowali tym zespołem.

Był twórcą i dyrektorem artystycznym najbardziej spektakularnego sukcesu programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w UE - I, CULTURE Orchestra. Wraz z zespołem tym odbył pod patronatem Prezydenta RP tournee po najbardziej prestiżowych salach koncertowych 7 stolic europejskich i wystąpił na uroczystym koncercie w Filharmonii Narodowej 11 listopada 2011 - roku Prezydencji. W latach 2005-2006 był szefem artystycznym Płockiej Orkiestry Symfonicznej, a w latach 2016-2017 Opery i Filharmonii Podlaskiej. Od września 2019 jest pierwszym dyrygentem gościnnym Filharmonii Dolnośląskiej. Jako prezes Fundacji Temida Arts & Business jest organizatorem Beskidzkiego Festiwalu Klasyki w Bielsku-Białej i projektów promujących polską muzykę za granicą. Był jurorem takich konkursów jak Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów „Audite” w Radomiu, Konkurs Perkusyjny im. Jerzego Zgodzińskiego w Poznaniu i Konkurs „Młody Muzyk Roku” Eurowizji.

Referencje i opinie:

Pana Pawła Kotlę znam od dłuższego czasu. Zetknęliśmy się, gdy szefowałem orkiestrze BBC SSO w Glasgow i już wtedy zdumiały mnie jego zdolności menedżerskie i szerokie kontakty w międzynarodowym świecie muzycznym. Niedługo potem miałem przyjemność obserwowania pana Pawła jako dyrygenta. Dyryguje skutecznie i klarownie. Precyzyjną ręką wydobywa strukturę i formę utworu – z kontrolą, ale i z pasją. Pod jego batutą dźwięk jest pełny, nabrzmiały, a jednocześnie nie zahaczający o zbędny sentyment. Swobodzie towarzyszy nienaganna estetyka. W osiągnięciu tego typu rezultatów pomaga Kotli bardzo dobry kontakt z orkiestrą, jest bowiem ciepły w pracy i niezwykle taktowny. Na podkreślenie zasługuje fakt, że Pan Paweł Kotla dyrygował znanymi orkiestrami jak London Symphony Orchestra, Filharmonia w St. Petersburgu czy Filharmonia w Monte Carlo. Niewielu dyrygentom udaje się być docenionym i zatrudnionym przez te słynne i wymagające filharmonie. Źle by się stało, gdybyśmy nie wykorzystali w Polsce umiejętności tego dyrygenta.

Jerzy Maksymiuk (Honorowy Dyrygent, BBS Scottish SO w Glasgow)

Znam dyrygenta Pawła Kotlę od ponad dziesięciu lat, kiedy miałem okazję zobaczyć go prowadzącego London Symphony Orchestra w Barbican Hall w Londynie. Otrzymanie zaproszenia do zadyrygowania tą światowej klasy orkiestrą jest samo w sobie niezwykłym osiągnięciem i wielkim uznaniem dla jego umiejętności dyrygenckich. Jednak w ciągu tych lat mogłem również obserwować jego pełne pasji zaangażowanie w przenoszeniu do Polski najlepszych doświadczeń europejskich orkiestr (…) Pan Kotla doskonale rozumie kluczowe kwestie związane z zarządzaniem orkiestrą, podnoszeniem jej jakości i reputacji. Jest też niezwykle skuteczny w budowaniu sieci kontaktów międzynarodowych niezbędnych do jej promocji. To w niemałym stopniu zasługa jego doskonałej znajomości języka angielskiego, międzynarodowego doświadczenia i umiejętności budowania sieci kontaktów.

Mark Pemberton (dyrektor, Association of British Orchestras)

Sukces [I, CULTURE Orchestra (tournée w 2011 r. – Berlin, Bruksela, Gdańsk, Kijów, Kraków, Londyn, Lublin, Madryd, Sztokholm, Warszawa] został osiągnięty dzięki silnej wizji p. Pawła Kotli, jego doskonałym umiejętnościom zarządzania, inteligencji, doświadczeniu dyrygenckiemu, dobremu zrozumieniu tematyki kształcenia orkiestrowego, doskonałej znajomości europejskiego świata orkiestrowego oraz niezwykle sprawnej współpracy z głównym dyrygentem gościnnym orkiestry Sir Nevillem Marrinerem. (…) Orkiestra odniosła sukces, który wykroczył daleko poza ramy polskiej prezydencji, gdyż była kontynuowana przez Instytut Adama Mickiewicza jeszcze przez 8 lat. Uważam, że znaczenie tego sukcesu wciąż nie jest w pełni doceniane w Polsce. Za sprawą wskazanego wyżej projektu p. Kotla udowodnił, że posiada nie tylko wyjątkowe umiejętności dyrygenckie, lecz również doskonałe zdolności w zakresie zarządzania. Jeżeli jego znaczące doświadczenie w tym obszarze i kontakty międzynarodowe zostaną ponownie wykorzystane na potrzeby kolejnej polskiej orkiestry, jestem przekonany, że przyczyni się do osiągnięcia przez nią ogromnego sukcesu i ugruntowania jej reputacji na arenie międzynarodowej.

Stephen Wright (założyciel agencji IMG Artists w Londynie, wypromował na arenie międzynarodowej Polską Orkiestrę Kameralną, Filharmonię w St. Petersburgu i Oslo Philharmonic)

Wszystkie działania Pan Paweł realizował z ogromną pasją, twórczą wyobraźnią, wysokim poziomem profesjonalizmu, niezwykłym talentem dyrygenckim i organizacyjnym, a przede wszystkim w oparciu o ogromną wiedzę i bardzo szerokie kontakty międzynarodowe, podparte świetną znajomością języków obcych. Jednocześnie, co jest szczególnie warte podkreślenia, zawsze przykładał on niezwykłą wagę do budowania doskonałych relacji z członkami wszystkich zespołów artystycznych instytucji, gościnnymi artystami i pracownikami administracji. Jestem przekonany, że jest on doskonałym kandydatem na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego instytucji o profilu symfonicznym takim jak filharmonia w Polsce i za granicą.

Damian Tanajewski (dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej, 2014-2019)

Z przyjemnością mogę powiedzieć, że była to niezwykle trafna decyzja [mianowanie na stanowisko pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmonii Dolnośląskiej]. Pan Paweł Kotla z koncertu na koncert bardzo konsekwentnie buduje poziom Orkiestry, ma doskonały kontakt z Zespołem i publicznością, zaprasza bardzo ciekawych solistów a w jego działaniach widać troskę o promocję i długofalowy rozwój Filharmonii Dolnośląskiej. Prezentowane przez niego koncerty realizowane są niezwykle profesjonalnie i na wysokim poziomie artystycznym. Jednocześnie warto podkreślić, że jego ogromnymi atutami są szerokie kontakty międzynarodowe, głęboka znajomość problematyki prowadzenia instytucji artystycznej i umiejętności w zarządzaniu zespołem. Uważam, że Pan Paweł Kotla będzie ogromnym atutem każdej jednostki kultury, w której pełniłby stanowisko kierownicze, zarówno jako dyrektor artystyczny lub naczelny.

Tomasz Janczak (dyrektor Filharmonii Dolnośląskiej)