Kiedy powinniśmy zregenerować nasz filtr DPF?

3 min czytania
Kiedy powinniśmy zregenerować nasz filtr DPF?

Samochody wyposażone w wysokoprężne silniki diesla, od dawna nie były w dobrych relacjach ze środowiskiem. Emitowane do atmosfery, przez samochody z tym silnikiem, spaliny, są nie tylko szkodliwe dla atmosfery, ale także dla nas samych. Osadzające się w płucach cząsteczki sadzy, mogą prowadzić do wielu dysfunkcji tego narządu. Właśnie w tym celu, auta te zostały wyposażone w filtr cząsteczek stałych czyli DPF. Niestety jest to prawdziwa zmora kierowców, bowiem DPF są wymagające. Na szczęście jednak, dzięki postępowi technologicznemu, nie musimy już wymieniać filtra, wystarczy go bowiem zregenerować.

Kiedy zregenerować filtr DPF?

Zacznijmy od tego, że filtr ten może regenerować się sam. Nazywamy to wówczas regeneracją automatyczną. Polega to na tym, że przy odpowiednich prędkościach i temperaturze silnika, sadza zgromadzona w filtrze ulega samospaleniu. Wydawać by się mogło to banalnie proste, jeśli jednak automatyczna regeneracja w pojeździe włącza się częściej i częściej, jest to nic innego jak sygnał, że coś z naszym DPF jest nie tak. Najprościej rzecz ujmując, automatyczna regeneracja nie jest wstanie już samoczynnie wypalić zalegającej sadzy i należy zrobić to w sposób mechaniczny. Im szybciej to zrobimy, tym większe szanse na to, że nasz filtr odzyska dawną sprawność. Kolejnym sygnałem, wskazującym na to, że przyszła pora na regenerację, jest stan awaryjny pojazdu. Z powodu zapchanego DPF może włączyć się kontrolka silnika czyli tzw. Check Light Engine. Wówczas zabieramy auto do mechanika, który już na wstępie może stwierdzić, że jest to wina filtra cząsteczek stałych i wymaga on regeneracji. W obu przypadkach filtr wymaga demontażu i usunięcia błędów, z pomocą komputera lub środków chemicznych. Jednak należy wiedzieć, że metody regeneracji są niezwykle skuteczne i z reguły są wstanie przywrócić sprawność filtra w około 95 a nawet 100%.

Jak możemy zregenerować DPF?

Regeneracja DPF jest procesem wieloetapowym i żmudnym. Filtr może zostać zregenerowany z wykorzystaniem wielu metod i środków chemicznych. Regeneracja DPF może obejmować:

  • regenerację wymuszoną- gdzie za pomocą komputera, kreuję się warunki, które są adekwatne dla regeneracji automatycznej. Zwiększa się więc temperaturę silnika, a sadza w filtrze ulega po prostu wypaleniu. Jednak w filtrze wciąż pozostanie popiół, co nie jest przyjazne dla silnika.
  • regeneracja za pomocą dodatków chemicznych- w tym przypadku następuje zaaplikowanie odpowiedniej substancji chemicznej do wnętrza filtra. Rozpuszcza on nagromadzoną sadzę, a dopiero potem uruchamia się proces regeneracji wymuszonej.
  • regeneracja za pomocą ultradźwięków- w tym przypadku zanurza się DPF w specjalnym roztworze myjącym. Wówczas poddawany on jest procesowi kawitacji, a mikropęcherze powstające w procesie próżniowym, oczyszczają wnętrze filtra.
  • wypalanie w piecu- monolit filtra DPF umieszczany jest w specjalnym piecu. Następnie, w wysokich temperaturach poddawany on jest obróbce termicznej, przez kilkanaście godzin.
  • regeneracja pneumatyczna- to jedna z nowszych metod regeneracji filtra DPF. Polega ona na skierowaniu wąskiego strumienia powietrza, w każdy z możliwych kanalików w filtrze. Dzięki temu wydmuchiwane są nawet najmniejsze cząsteczki sadzy i popiołu. Wykonuje się tę czynność zarówno ze strony wlotowej jak i wylotowej. Jednak w tym przypadku konieczny jest demontaż rdzenia filtra, który znajduje się pod metalową obudową.
  • regeneracja hydrodynamiczna- polega ona na przepompowaniu specjalnego roztworu zmieszanego z gorącą wodą przez filtr, co oczyszcza go i przywraca mu sprawność.

Bez względu na to, na jaką metodę się zdecydujemy, pamiętajmy, by wykonanie tego zadania powierzyć specjalistom. Od lat liderem w regeneracji filtrów DPF, a także turbosprężarek jest firma turbokrymar.pl. Wykfalifikowana kadra, a także najnowocześniejszy sprzęt są ich znakiem rozpoznawczym. Dzięki temu są oni wstanie idealnie dobrać metodę regeneracji i przywrócić filtr praktycznie do stanu fabrycznego.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

portalkalisz_kf